Психолого-педагогічний консиліум

«Психологічна підтримка і супровід учнів 5 класу в умовах адаптації до предметного навчання»

Присутні 26 членів педагогічного колективу

/Files/images/rayoni/rvne/консиліум 1.jpg

Виступила: голова ШПМПК Іващенко Л.Ю.

Адаптація – це процес пристосування індивіда до умов і вимог нового середовища, умов життя і діяльності.

Адаптація - це досить довгий процес, пов’язаний зі значним навантаженням усіх систем організму. Для багатьох п’ятикласників, які навчалися спочатку в одного вчителя, перехід до кількох учителів з різними вимогами, різними характерами, різним стилем викладання є зовнішнім показником їхнього дорослішання, але разом із цим і фактором тривожності і проблемності.

Учневі необхідно розв’язати проблеми не тільки організаційного характеру, а й психологічного. Тому на початку навчального року було складено план, за яким здійснювалась адаптація дітей до навчання в середній ланці практичним психологом спільно з адміністрацією школи, класним керівником, учителями-предметниками, вихователями. Робота в навчальному закладі проводилася за таким планом:

1. Проведення спостережень за дітьми на уроках і під час перерв та заповнення схеми-характеристики класним керівником, що надавала можливість виявити учнів, які мають труднощі в адаптації до навчання в середній ланці.

2. Психологічна діагностика з питань вивчення особистості учня, яку проводив практичний психолог за різними методиками (темпераменту - методика Г. Айзенка; тривожності – методика Філліпса; вивчення рівня самооцінки; визначення рівня розвитку пізнавальних процесів; визначення статусу учня в колективі – соціометрія Дж. Морено).

3. Батьківські збори, на яких класний керівник знайомив батьків з учителями-предметниками, а практичний психолог ознайомлював з результатами діагностики учнів і надавав рекомендації щодо подолання проблем, які з’являлися в період адаптації, та пропонував пам’ятки для батьків.

4. Індивідуальні корекційні заняття з метою підвищення самооцінки, навчання дитини вміння керувати собою в конкретних ситуаціях, зняття мозкового напруження та розвитку уміння виробляти впевненість.

5. Психолого-педагогічний консиліум, на якому узагальнюється робота по адаптації п’ятикласників.

Сьогодні на консиліумі ми підведемо підсумки проведеної роботи по адаптації п’ятикласників до навчання в середній ланці за І семестр та намітимо шляхи подолання прогалин в умовах адаптації учнів.

Слухали: класного керівника Харченко Н.В., яка ознайомила присутніх з психолого-педагогічною характеристикою класу

У класі навчається 12 учнів, з них 7 дівчаток та 5 хлопчиків. 3 учні – інваліди (…). За станом фізичного розвитку 8 учнів належать до основної групи занять, 4 учні (…) – до спеціальної групи.

За підсумками І семестру успішність складає: учнів з високим рівнем навченості - ; достатнім - ; середнім – 8 уч.; початковим – 4 уч. В цілому, аналізуючи рівень навчальних досягнень з основних предметів, варто зазначити, що більшість учнів навчаються в міру своїх можливостей.

Соціально-психологічний стан – задовільний. У більшості дітей матеріальне становище сімей нижче середнього рівня (…). 5 учнів виховуються в неповних сім’ях, 2 – позбавлені батьківських прав (…). Батьки частково займаються вихованням дітей, співпрацюють з класним керівником, вчителями та вихователями. Характер відносин між учнями та батьками, участь батьків у житті дітей бажає бути кращим. Не всі батьки є позитивним прикладом для своїх дітей (…). З батьками проводиться консультативно-профілактична робота щодо виховання дітей у сім’ї.

Слухали: вихователя 5 класу Ватульову Ж.М.

Адаптація дитини до навчання в середній ланці школи відбувається не одразу. Більшість дітей проходять період адаптації як важливий крок у житті. Для правильного індивідуального підходу в процесі навчання і виховання необхідно спиратися на знання особливостей і тонкощів темпераменту та характеру учнів. Серед дітей 5 класу виявляється бажання бути лідерами у класі: (…), проте яскравого лідера немає. Між окремими учнями існують стійкі дружні стосунки, але частина з них можуть ображати одне одного, звинувачувати інших у своїх помилках.

В класі складно проходить адаптаційний період у зв’язку з переходом учнів до середньої ланки навчання. На це є ряд причин: різний рівень розумового і фізичного розвитку дітей, психологічні розлади у деяких з них (…). Вихованці потребують постійної підтримки, допомоги і контролю.

Слухали: соціального педагога школи Михайлову А.А.

Діти обізнані з вимогами та правилами поведінки учнів у школі, класі, більшість з розумінням ставляться до однокласників, співпереживають за слабших. Кожен учень розуміє позитивні риси характеру, усвідомлює чесність, організованість, доброту, щирість, повагу до людини, милосердя, вимогливість до себе (…). Але через низку інших причин генетичного, соціального характеру, індивідуальних здібностей учні не завжди можуть правильно діяти в життєвих ситуаціях. Взагалі клас не згуртований, імпульсивний, потребує щоденної корекційної роботи. У стосунках між дітьми трапляються випадки недостатнього співчуття один до одного, теплоти, галантності, терпимості до помилок товариша. Не всі учні проявляють стриманість у стосунках зі старшими, вчителями, не всі цінують фізичну працю, зокрема обслуговуючого персоналу. Тому завдання вчителя – створити дітям умови, де б вони почували себе комфортно і затишно.

Слухали: практичного психолога Арсірій Т.М. про рівень адаптації учнів 5 класу до навчання в основній школі.

У 5 класі діти переходять до нової системи навчання: «класний керівник – учителі – предметники». Перехід учнів з початкової школи до середньої вважається кризовим періодом. Учням, які звикли до певних порядків початкової школи, потрібен час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю навчання. Часто зовнішні зміни збігаються у часі з початком фізіологічних змін в організмі дітей. Усе це, безперечно, відбивається на успішності та адаптації учнів у середній ланці. У цей період відбуваються зміни у психіці дитини, трансформуються установленні життєві поняття, розвивається теоретичне мислення, пам’ять, сприйняття стають осмисленими. Якщо у початковій школі діти тільки ознайомлювалися з навчальною діяльністю, то в середній опановують основи самостійних норм роботи, активніше розвивають пізнавальну, інтелектуальну сферу. Але слід пам’ятати, п’ятий клас – кінець дитинства, період, що безпосередньо передує підлітковому. У цей час діти відкриті і довірливо ставляться до дорослих, визнають їх авторитет, чекають від учителів, батьків постійної підтримки. Це відкриває великі можливості для виховних впливів.

Спільно з вчителями – предметниками, класним керівником, соціальним педагогом для виявлення рівня адаптації п’ятикласників було проведено психолого-педагогічне обстеження, спрямоване на діагностику наступних показників:

- Соціометричне дослідження, визначення статусу кожного учня;

- Визначення розвитку пізнавальних та регулятивних функцій: зорової пам’яті, слухової, осмисленого запам’ятовування, концентрації уваги.

Обстежено 12 учнів. Із них – 7 дівчаток та 5 хлопчиків.

Соціометричне дослідження:

- Яскравим лідером у класі є (…)

- Мають перевагу (…)

- Прийняті колективом – (…)

- Ізольована дитина (…)

Дитячий колектив згуртований на 49%

За результатами дослідження зорової пам’яті отримали такі показники:

Високий рівень – (…)

Середній рівень – (…)

Низький рівень – (…)

Дослідження слухової пам’яті показали такі результати:

Високий рівень – (…)

Середній рівень – (…)

Низький рівень – (…)

Результати осмисленого запам’ятовування:

Високий рівень – (…)

Середній рівень – (…)

Низький рівень – (…)

Рівень концентрації уваги:

Високий рівень – (…)

Достатній рівень – (…)

Низький рівень – (…)

/Files/images/rayoni/rvne/консиліум 2.jpg

Висновок та рекомендації щодо подальшої роботи з п’ятикласниками в адаптаційному періоді

  1. Вчителям-предметникам, вихователям продовжувати ураховувати труднощі адаптаційного періоду, вікові особливості п’ятикласників у виборі термінології, методичних прийомів.
  2. Не перевантажувати учнів надмірними за обсягом домашніми завданнями, дозувати їх з урахуванням рівня підготовки кожного учня зокрема, гігієнічних вимог віку.
  3. Налагоджувати емоційний контакт з класом і батьками учнів.
  4. Фіксувати позитивну динаміку в розвитку кожного учня.
  5. Використовувати різні методики в групах, парах,індивідуально.
  6. Продовжувати роботу по згуртуванню учнівського колективу.
  7. Урізноманітнювати позакласну, виховну, розвивальну роботу учнів за інтересами, нахилами, здібностями кожного учня зокрема. Залучати до участі у гуртках, позакласних заходах.
  8. Не утворювати психотравмуючих ситуацій у навчально-виховному процесі.
Кiлькiсть переглядiв: 1588

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.