Порушення зору

Визначення

Такі поняття як залишковий зір, знижений зір, слабозорий, тотально сліпий використовуються для опису стану учнів, які мають порушення зору. Стан зору можна характеризувати наступним чином:

  • «слабозорий» – означає наявність певних проблем із зором, що потребують спеціального навчання;
  • «зі зниженим зором» – людина не може прочитати газету навіть за допомогою окулярів або контактних лінз. Для навчання використовується комбінація зорових та інших сенсорів, проте вони можуть потребувати відповідного освітлення, збільшення розміру шрифту, використання спеціальних збільшувальних приладів тощо;
  • «із залишковим зором », коли гострота зору становить 0,04 і нижче на краще око або має дуже обмежений кут зору (20 градусів в найширшій точці);
  • тотально сліпі учні у яких фіксується цілковита відсутність зору (рівна 0) навчаються за допомогою друку Брайля або інших не візуальних засобів.

Випадки

Співвідношення осіб з вадами зору у віці 18 років становить 12,2 на 1000. Глибокі порушення зору становлять 0,06 на 1000 осіб.

Характеристика

Вплив порушення зору на розвиток дитини залежить від ступеня зниження зору, типу розладу, віку, коли почалося погіршання, та загального рівня розвитку дитини. Багато дітей, які мають психофізичні порушення, можуть мати також і розлади зору, що затримуватиме моторний, розумовий та/або соціальний розвиток.

Маленька дитина з порушеннями зору не має змоги повноцінно ознайомлюватися з цікавими предметами, які її оточують, (власне, як і немає в цьому необхідності) і, таким чином, позбувається можливостей набути досвід та навчитися. Така ситуація може тривати доки навчання не стане мотивацією або не почнеться втручання.

Внаслідок того, що дитина не має змоги бачити батьків або ровесників, вона не має можливості імітувати соціальну поведінку або розуміти невербальні знаки (якими люди зазвичай користуються під час спілкування). Проблеми, пов’язані зі зниженням зору, можуть перешкоджати становленню незалежності дитини.

Навчання

Дітям, які мають порушення зору, якомога раніше потрібно надати допомогу, аби вони отримали користь від ранніх програм втручання. Комп’ютерні технології, оптичні та відео засоби можуть допомогти дітям з порушеннями зору різної складності під час звичайних шкільних занять. Для них існують друковані великим шрифтом навчальні матеріали, книжки зі шрифтом Брайля та на плівці.

Учням з порушеннями зору може знадобитися додаткова допомога як то: спеціальне обладнання, розвиток навичок слухання, комунікації, орієнтування, мобільності, допомога у професійному становленні, у повсякденному житті. Учням зі зниженим зором або майже сліпим може знадобитися допомога у розвитку навичок використання залишків зору. Учні, які окрім порушень зору мають інші розлади, більшою мірою потребують удосконалення навичок самообслуговування.

Три з чотирьох випадків сліпоти можна попередити!

Завітайте до будь-якого шкільного класу чи до дитсадківської групи: обов’язково побачите дітей в окулярах. Статистика свідчить: таких дітей з роками все більшає.

Загалом у світі нараховується близько 37 млн. сліпих та 124 млн.людей з недостатнім зором.
В Україні понад 100 тис. дітей – інвалідів за зором. 1 тис. з них – сліпі.
Щороку в Україні реєструється близько 500 тис. дітей з пониженим зором.
Торік до поліклінік Буковини звернулося майже 9 тисяч дітей з різними хворобами очей.

Не бачу, що на дошці…

Найбільше зустрічається аномалій рефракції (оптичної системи ока), які потребують корекції зору окулярами. Таких серед пацієнтів офтальмологів – майже половина.

Найбільше занепокоєння викликає короткозорість (міопія). Через досить велике шкільне навантаження, наявність комп’ютерів майже в кожній оселі діти молодших класів починають переобтяжувати зір на близькій відстані.

А ще люблячі батьки досить рано дарують дітям мобілки з іграми на крихітному екрані. Все це призводить до різкого «помолодшання» набутої короткозорості. Таких маленьких пацієнтів на обліку в окулістів області майже 3 тисячі.

Іншими словами, 17 з кожної тисячі дітей мають короткозорість. І щороку «армія» короткозорих діток зростає більше як на 1000 осіб: це тих, що звернулися до окуліста. Насправді їх значно більше.

Короткозорість у дитини прогресує до 18-20 років. Головне – своєчасно виявити її на ранніх стадіях, коли вона пов’язана ще тільки з розладами акомодації (пристосування очей до умов «роботи») – тоді й лікування найефективніше.

Батьки повинні занепокоїтися, коли в дитини: різь в очах, сльозотеча, періодичне погіршання зору, болі в очах, нервовий тик. У таких випадках слід обов’язково звернутися до дитячого офтальмолога.

Сучасна апаратура, що грунтується на комп’ютерних програмах, допомагає відновлювати акомодаційну спроможність очей, збільшувати гостроту зору і зменшувати прогресування вад зору.

Запобігаємо короткозорості:

■ Працювати з комп’ютером дозволяється: дітям 6-7 років – 15-20 хвилин; середнього та старшого шкільного віку – 45-60 хвилин. Відстань від монітора – 50-60 см.
■ У перерві між заняттями з навантаженням на зір діти повинні виконувати вправи для очей: водити очима вверх-вниз, вправо-вліво; дивитися на палець на витягнутій руці, потім вдалину (2-3 хвилини), або просто закрити очі та відпочити.
■ Робочий стіл школяра повинен мати достатнє освітлення зліва, відстань від книги до очей –30 см.
■ Повноцінне харчування, заняття фізкультурою та спортом сприяють зміцненню організму та уповільненню прогресування короткозорості.

Не можу прочитати в зошиті…

Але не тільки діти з набутою короткозорістю турбують лікарів. Є такі вроджені аномалії рефракції, як далекозорість ( гіперметропія), астигматизм, які потребують своєчасного виявлення і корекції окулярами. Коли це не дає бажаної гостроти зору, дитина потребує лікування рефракційної амбліопії у спеціалізованих медичних установах.

Величезну занепокоєність викликають діти з косоокістю. Адже це не тільки косметичний дефект, а значне зниження зору, особливо на оці, яке частіше косить.

Косоокість, яка виникає на одному оці в ранньому віці, приводить до різкого зниження зору – до 2-3% від умовних 100%. Ймовірним наслідком може стати значне обмеження в майбутньому виборі професії та навіть інвалідність за зором.
Крім вродженої, зустрічається також набута косоокість, яка виникає у 2-3 роки і потребує або оперативного втручання, або виправлення окулярами.

Придивіться уважно до свого малюка! Якщо Ви виявили нерівне положення очей на першому році життя або Ваша дитина навіть в окулярах косить, – бийте тривогу і звертайтеся до фахівця.

Дитина народилася недоношеною…

Ще одна серйозна і дуже важлива проблема дитячої офтальмології – вроджені вади розвитку ока, надто успадковані від батьків. Патологія органу зору є спадковою частиною багатьох вроджених генетичних мутацій.

Спадкові захворювання очей становлять понад 50% випадків уродженої сліпоти та слабкозорості, що призводять до інвалідності. Батькам з вадами зору до народження дитини необхідно обов’язково пройти медико-генетичну консультацію.
Особливо актуальною є ретинопатія (недостатність розвитку сітківки очей) недоношених дітей. Вона на другому щаблі у списку дитячих проблем із зором (15%).

У дітей, народжених з масою тіла менше 800 г захворюваність сягає понад 90%. Наприклад, за 2007 в Україні народилося 20 тис. недоношених діток. З них менше 1500 г – 3407. Серед цих діток можна очікувати на понад 200 випадків сліпоти і ще 4-4,5 тис. недоношених дітей потрапляють у групу ризику за цією хворобою.

Ще не так давно глибоко недоношені діти не виживали. Сьогодні неонатологи навчилися доглядати цих дітей. Але в них виникає надзвичайно багато проблем. І одна з них – це ретинопатія недоношених, яка за відсутності своєчасного діагностування та лікування призводить до сліпоти. Таким дітям слід впродовж трьох днів після народження оглянути очне дно, встановити діагноз і направити до Центру ретинопатії Національної дитячої спеціалізованої лікарні ОХМАДИТ для проведення лазерної операції.

Фахівці рекомендують перевіряти зір в дітей у пологовому будинку, у 3 міс, в 1 рік, в 3 роки, перед вступом до школи і кожні 2 роки в школі.

Рекомендації для батьків та учителів, які виховують учнів з соматичними захворюваннями

Вправи для профілактики порушень зору

1. «Стрілянина» очима праворуч, ліворуч, униз по 6 разів.

2. «Намалюйте» очима 6 кіл за годинниковою стріл­кою і 6 кіл — проти.

3. «Напишіть» очима циф­ри від 0 до 9.

4. «Напишіть» очима своє ім'я і прізвище.

5. «Напишіть» очима чис­ло, місяць і рік народження.

6. «Намалюйте» очима пружинки.

7. «Намалюйте» очима 6 горизонтальних вісімок і 6 вертикальних.

8. «Намалюйте» очима 6 трикутників за годиннико­вою стрілкою, потім 6 трикут­ників — проти.

9. Замруживши ліве око, правим «напишіть» непарні числа від 1 до 9. Замруживши праве око, лівим напишіть парні числа від 2 до 10.

10. «Намалюйте» очима пружинку з 12 витків ліворуч і праворуч.

11. «Намалюйте» очима геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник) спочат­ку за годинниковою стріл­кою, потім — проти.

Вправи для активізації роботи м'язів ока.

Вправи сприяють зняттю статичного напруження, по­ліпшують кровопостачання, поліпшують циркуляцію внутріочної рідини, удоско­налюють координацію в горизонтальній площині, підви­щують стійкість вестибуляр­них реакцій, сприяють по­ліпшенню координації руху очей і голови, поліпшують пружність повік.

1. Сядьте, розслабте тіло. Широко відкривайте і закри­вайте очі з інтервалом у ЗО с. Повторіть 5—6 разів.

2. Обертайте очима по колу по 2—3 с. Повторіть З—4 рази.

3. Швидко покліпайте про­тягом 1—2 хв.

4. Дивіться вдалину ЗО—40 с. Переведіть погляд на палець на відстані 25—30 см від ока і дивіться 3—5 с. По­вторіть 3—5 разів.

5. Трьома пальцями кож­ної руки легко натисніть на верхню повіку відповідного ока і потримайте 1—2 с. По­вторіть 3—5 разів,

6. Витягніть руки вперед, дивіться на кінці пальців ви­тягнутої руки. Повільно на­ближайте палець, не зводячи з нього погляду. Повторіть З—4 рази.

7. Відведіть напівзігнуту праву руку з іграшкою вбік. Повільно пересувайте іграш­ку то праворуч, то ліворуч і стежите за нею очима. По­вторіть 4—5 разів. Виконайте вправу і для лівої руки.

8. Підніміть очі вгору. Опустіть очі. Поверніть очі праворуч. Поверніть очі ліво­руч. Повторіть 3—4 рази.

9. Поверніть голову назад і постарайтеся побачити пред­мети, що знаходяться позаду. Виконайте вправу 2—3 рази для правої і для лівої сторони.

10. Візьміть м'яч у руки. Підніміть його перед очима, широко відкрийте очі, поди­віться на нього. Опустіть м'яч. Піднесіть м'яч до носа. Відведіть у початкове поло­ження. Стежте очима за м'я­чем. Повторіть 4—5 разів.

11. Витягніть руки з м'я­чем уперед. Розгойдуйте руки ліворуч, праворуч і стежте очима за м'ячем. Повторіть 5—8 разів.

Вправи для відновлення зору

Стимулюють централізо­ваний, дистанційний і пери­ферійний зір, стимулюють рухи очей, запобігають косо­окості, тренують здатність очей фокусувати, підсилюють координацію очей, стимулюють скорочення й розслаб­лення зіниць. Профілактика астигматизму.

1. Ляжте на спину. Ноги зігніть у колінах. Зобразіть «гусеничну» ходу знизу вгору в напрямку до голови. Відіпхніться п'ятою однієї ноги, потім іншої. Задійте спину, стегна, руки, потили­цю.

2. Покліпайте повіками, уявіть, що це крила метели­ка. Продовжуйте, кліпати й починайте „малювати” руками дзеркально-симетричні візерунки. Дивіться на руки потім крізь них.

3. Устаньте, зігніть коліна. Долоні заведіть за вуха, великими пальцями тримайтеся за нижню щелепу. Масажуйте пальцями голову. Очі широко відкриті. Підніміть голову вгору. Потягніть шию. Губами зімітуйте рибу. Подивіться навколо і зімітуйте розмову з іншими рибами, начебто ви знаходитесь у воді.

4. Сядьте, розслабте тіло. Нахиліться та обхопіть ноги, тримаючи за подушечки пальців. Натисніть на великі пальці, видихніть, розслабте ділянку таза. Піднімаючи, видихніть. Знову нахиліться, натискаючи тепер на п’яти. Повторіть кілька разів до повного розслаблення тазової ділянки.

5. Глибоко дихайте, дивіться в далину. Носом „малюйте” горизонтальні, вертикальні й діагональні вісімки навколо предмета, на який дивитесь. Проробіть вправу з декількома предметами.

6. Закрийте очі й уявіть, що на них світить сонце. Покліпайте так, начебто ловите сонячне світло. Візьміть со­нячний промінь і подивіться на нього із закритими очима, насолоджуючись переливами кольорів. Уявіть темряву й розслабтеся.

7. Складіть руки перед об­личчям. Моргніть і подивіть­ся на долоні. Нехай очі кілька разів «обійдуть» руки. По­вторіть в іншу сторону. Відпочиньте. Потім моргай­те і дивіться тільки на одну долоню, потім на іншу. Тепер очима „копайте” простір ліворуч, потім праворуч, потім унизу.

Вправи для розвитку слуху й зору

Збільшують інтеграцію зорових і слухових навичок, розслаблюють плечі та шию, поліпшують поставу, активі­зують слух і пам'ять.

1. Схрестіть руки на гру­дях. Помасажуйте вздовж клю­чиці з плавним переходом на плечах. Схрестіть руки за го­ловою, стискаючи пальці. Натисніть на плечі. Відпо­чиньте в цьому положенні.

2. Устаньте, відведіть руки в сторони долонями нагору та уявіть, що в кожній руці ле­жить м'яч. Нахиліть підборід­дя до грудей. Вдихніть, про­ведіть плавну лінію у вигляді арки від однієї руки до іншої. Видихніть, трохи нахиліться вперед, поверніть долоні вниз, голову в початкове по­ложення. Повторіть в іншу сторону.

3. Направте погляд в одну точку на рівні очей, що зна­ходиться на відстані метра. Схрестіть руки на грудях, упи­раючись пальцями в дельто­подібні м'язи. Глибоко вдихніть. Дивлячись у крапку, кивніть головою.

4. Руки розслабте, від­ведіть у сторони. Уявіть, що з плеча однієї руки росте пен­зель. Подивіться на плече і намалюйте цим пензлем усе, що бачите, плавними подо­вжніми мазками, керуючи плечем.

5. Устаньте, зігніть колі­на. Долоні заведіть за вуха, великими пальцями торкаю­чись нижньої щелепи. Маса­жуйте пальцями голову. Очі широко відкриті. Підніміть голову вгору. Потягніть шию. Губами зімітуйте рибу. Подивіться навколо і зімітуйте розмову з іншими рибами.

6. Сядьте зручно, ноги розставте, розслабте коліна. Обійміть руками голову, тор­каючись правою рукою ліво­го вуха і навпаки. Пальцями висувайте потилицю вперед. Закрийте очі й покладіть го­лову на руки. Розгойдуючи з боку в бік, глибоко дихайте. Відчуйте, що ваше тіло — це опора.

7. Глибоко дихайте, ди­віться вдалину. Носом «ма­люйте» горизонтальні, верти­кальні та діагональні вісімки навколо предмета, на який дивитеся. Проробіть вправу з декількома предметами.

Дихальні вправи

Поліпшують поставу, сти­мулюють рух діафрагми, по­ліпшують кровообіг, гармон­ізують діяльність дихальної, нервової і серцево-судинної систем.

1. Глибокий вдих (руки повільно підніміть до рівня грудей). Затримайте подих (увагу сконцентруйте на сере­дині долонь). Повільно ви­дихніть (руки опустіть уздовж тіла).

2. Глибоко вдихніть. За­горніть вуха руками від верх­ньої точки до мочки. Затри­майте подих. Видихніть з відкритим сильним звуком «а-а-а» (чергуйте зі звуками «и-и-и», «у-у-у»).

3. Глибоко вдихніть. Руки повільно підніміть угору. За­тримайте подих на вдиху. Ви­дихніть з відкритим сильним звуком «а-а-а». Руки повільно опустіть. Вдихніть. Руки повільно підніміть до рівня пле­чей. Затримайте подих. По­вільно видихніть із сильним звуком «про», обійміть себе за плечі, опустивши голову на груди. Повільно і глибоко вдихніть. Руки підніміть до

рівня грудей. Затримайте по­дих. Повільно видихніть із сильним звуком «у-у-у». Руки опустіть униз, голову на гру­ди.

4. Стисніть правою рукою ліве плече. Голову поверніть ліворуч і подивіться назад. Розведіть плечі із силою. Гли­боко вдихніть, затримайте подих, видихніть. Подивіться назад через праве плече, зно­ву із силою розведіть плечі. Глибоко вдихніть, затримай­те подих, видих. Опустіть руки вздовж тіла, голову опустіть на груди. Вдихніть, видихніть. Повторіть вправу, тримаючи лівою рукою праве плече.

5. Видихніть, відкрийте очі. Вдихніть, закрийте очі. Продовжуйте, видихаючи при світлі, вдихаючи в темряві. Нехай ваші очі цілком роз­слабляться, коли вони зак­риті. Відкрийте очі й по­кліпайте. Щоразу, відкриваю­чи очі, зауважуйте те, що ба­чите: всі вигини і форми, лінії і кути. Спочатку тільки тем­не, потім — світле.

Зір – велика цінність для людей любого віку. Зір дає нам 80% розуміння і пізнання світу, та нажаль більш ніж третя частина населення, має вади зору. Дедалі частіше зустрічається на вулицях міста малеча в окулярах. І мимоволі переймаєшся питанням: “Чому в такому ранньому віці поганий зір?”

Короткозорість, далекозорість, косоокість – найпоширеніші вади зору у дітей
Офтальмологія дитяча і доросла – це абсолютно різні галузі. Офтальмологія доросла – це в основному набуті захворювання, що уражують людину з роками, особливо у старшому віці, наприклад, катаракта, глаукома. Щодо проблем з очима у дітей, то тут передусім треба говорити про вроджену патологію, зокрема про короткозорість (дитина не бачить предмети на відстані), далекозорість (погано бачить предмети зблизька) і різні види астигматизму.
Астигматизм – це асиметрична будова рогівки: по вертикалі може бути короткий зір, а по горизонталі – далекий. І навіть в одному оці. Лікуємо набуту короткозорість (міопію), що зазвичай розвивається у дітей шкільного віку, коли розпочинається активна зорова робота.
З якого віку малюки можуть носити окуляри?
Якщо виявлено короткозорість чи далекозорість, чи косоокість, окуляри можна носити з одного року. У деяких випадках їх носять роками, щоб виправити зір.
Чи підлягають виправленню вроджені аномалії зору?
Зазвичай підлягають. І якщо батьки наполегливі й уважні, зір можна довести до 100%. Я не зараховую до цієї групи дітей із набутою у підлітковому віці короткозорістю; це трішки складніше і лікування цілком інше. Дітей з вродженими вадами зору лікують з використанням спеціальних апаратів.
Чи переходять вади у спадок до дитини від батьків?
Якщо говорити про короткозорість, далекозорість та косоокість, то зазвичай це патологія спадкова, тобто передається від батьків, дідів, від старшого покоління, навіть через тітку, дядька, далеких родичів.
Чи відіграють роль тяжкий перебіг вагітності і складні тривалі або, навпаки, стрімкі пологи?
Негативно позначаються на зорі дитини обтяжена вагітність, складні пологи і недуги, що на них, імовірно, перехворіла дитина в утробі матері. А є дуже складна вроджена патологія, якій ми не можемо дати пояснення. Зокрема, вроджені глаукома, катаракта. Бувають страшні випадки (щоправда, дуже рідко), коли діти народжуються взагалі без очей або без повік. Це якісь генні мутації, їх важко пояснити.

Як зберегти зір дитині
Основні рекомендацій батькам щодо того, як уберегти зір здоровій дитині і підтримати тій, яка вже має вроджені чи набуті вади.
Насамперед, коли дитина працює за столом над уроками (чи малює, читає), в неї має бути зафіксована пряма спина, а відстань від книжки до очей має становити не менш як 30 сантиметрів. У школяра – це відстань приблизно від ліктя до кінця пальчиків.
Якщо дитина правша, світло має падати з лівого боку (і лампа – з лівого боку, і віконечко теж). Якщо лівша, тоді – навпаки. Дуже небажаним є поєднання денного і штучного світла.
Я раджу батькам привчити дітей робити всі важливі справи (уроки, малювання, читання) у світлий період дня, бо навантаження на очі при денному світлі є набагато меншим, ніж при штучному. Якщо ж уже трапляється так, що не виходить, бажано через кожні 30 - 45 хв робити невеликі перерви – походити, зробити легесеньку гімнастику для очей, щоб поліпшити кровопостачання, і, звичайно, недовго працювати увечері.
Що стосується телевізора й комп'ютера, то я наполягаю на тому, щоб діти дивилися телевізор і бавилися в комп'ютерні ігри якомога менше: хоч який би захищений був екран чи монітор, навантаження на очі – надзвичайно велике.


Щодо "очного" харчування.

Морква містить каротин – провітамін А, надзвичайно корисний для очей. Але треба пам'ятати: аби той вітамін засвоївся, обов'язково "заїсти" моркву шматочком вершкового масла чи ложечкою сметани.
Влітку незамінними для очей є чорниці, суниці, чорна смородина, яку ми, окулісти, радимо на зиму заготовляти свіжу з цукром, а також червона горобина, обліпиха, хурма, гарбузи. Зрештою, всі фрукти, овочі, зелень, а також молочні продукти. З м'ясних продуктів раджу печінку. А взагалі, поки є можливість, треба їсти все свіже, взимку ж доречно долучати вітаміни – причому натуральні, а не синтетичні, і бажано з мікроелементами. Наприклад, "Стрікс" або препарати чорниці.

За iнформацiєю Всесвiтньої органiзацiї охорони здоров'я:
- у світі проживає 45 млн. сліпих, котрі вимагають соціальної і професійно-технічної підтримки;
- у світі поживає 135 млн. людей з низьким зором;
- протягом 1994-2000 років кількість сліпих у світі збільшилася на 64%;
- 90% сліпих і людей з низьким зором проживає в країнах, що розвиваються: в Індії, в Африці (регіон Сахари), у Китаї тощо;
- кожні 5 секунд у світі сліпне одна людина;
- кожну 1 хвилину у світі сліпне одна дитина;
- якщо не прийняти термінових заходів, то до 2020 року у світі буде жити 100 млн. сліпих.
- основними причинами сліпоти є катаракта, трахома, глаукома (70% усіх випадкiв). Інші 30% виникають внаслiдок дефіциту вітаміну А, онхоцеркозу, травм тощо.

Кiлькiсть переглядiв: 825

Коментарi

  • RaymondMr

    2015-09-05 05:38:39

    Миллионы геймеров проходят через несколько стадий развития своего уровня. Чтобы достичь ТОПа мирового рейтинга, им нужно побыть неопытными новичками, поменять кучу подбитых машин и ознакомиться с тактикой поведения во время танковых сражений. Конечно, всем хочется быстро добиться успеха, и без всяких трудностей побеждать бронетехнику противника и не получать серьезных повреждений! Подобныйрезультат вам предоставит Tankleader бот для WoT, который разрешает сражаться и не отвлекаясь на рутину. При...

  • RodneyTow

    2014-12-28 10:29:04

    [url=http://razlom.com/m/tera-online/]tera online com[/url] Те, кто любит онлайн-игры, зачастую ищет подробную информацию об актуальных играх и новых предложениях от компаний, их производящих. В таком случае сайт, где размещены видео, рассказывающие о новых играх и всех нюансах игры, ожидающие геймеров, будет вам прекарсным подспорьем для эффективной игры. [url=http://razlom.com/sposoby-prokachki-personazha-v-igre-tera-online/]tera online играть из россии[/url] Наш вебсайт razlom.com предалагает обзоры и гайды к разным играм...

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.